Mi a különbség a kettő között? Lényeges, hogy tudd!


Mi a különbség a két kép között?

Fontos, hogy tudd erre a választ!


1. kép (kattints rá, ha szükséges nagyítanod!)
Mi a különbség a két tevékenység között?


2. kép (kattints rá, ha szükséges nagyítanod!)
Mi a különbség a két tevékenység között?


Mindkét esetben azt látjuk, hogy van egy termelő (a példában ez a Dreher Sörgyár - annak, aki szereti, egészségére!), és van egy vevő vagy megrendelő (a példában ez egy étterem).

Mindkét esetben a termék valahogyan eljut a gyártótól a fogyasztóig.

A kérdés az, hogy HOGYAN?

Na, itt van a lényeges különbség! És EZ a legfontosabb kérdés!

Nézzük meg!




Mi a különbség?

(Megjegyzés: fordítsd le értelem szerűen ezt a te tevékenységedre!)

Mi a különbség a két tevékenység között?

Az 1. képen azt látod, hogy van egy termelő.

Ez a termelő előállít valamilyen terméket. Jelen esetben a sört.

Ez a fő tevékenysége. Ezzel foglalkozik. Nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy aztán eladja azt. Másképp nincs is értelme, de azért megemlítjük.

Aztán láthatod, hogy van egy vevő (felhasználó, megrendelő).

Ez a vevő felhasználja ezt a terméket (a sört) az étteremben. Eladja a vevőinek.

Az a sör egy bizonyos úton eljut a sörgyártól az étteremig. Jelen esetben egy harmadik szereplő közreműködésével (közbeiktatásával).

A fuvarozón keresztül.

A fuvarozónak semmi más tevékenysége nincs, mint elvinni a sört a gyártótól a vevőig.

Tehát, van 3 tevékenység:

  1. Termelés (gyártás); ehhez kapcsolódik a termék eladása is.
  2. A legyártott termék elszállítása a megrendelőnek.
  3. A megrendelő felhasználja a terméket.

Jelen esetben ez három különböző szereplő, és mindegyiknek más a feladata. Ezt hívjuk fuvarozásnak.

Belföldön ezt a tevékenységet a Ptk. 488-506. §-a szabályozza, nemzetközi viszonylatban pedig a CMR-egyezmény.


A fuvarozás tehát:

mások árujának SAJÁT vagy BÉRELT fuvareszközökkel történő továbbítását jelenti, DÍJAZÁS ELLENÉBEN. (Azért fizetnek, hogy MÁSOK áruit elvigyük MÁSOKNAK.)

Ez mindig 3 szereplős tevékenység, még akkor is, ha esetleg a vevő maga a fuvaroztató is.

  • van tehát a megbízó (fuvaroztató, feladó, eladó);
  • van a vevő (megrendelő); ő is lehet egyben a fuvaroztató is;
  • van a fuvarozó.
Mivel ez nagy felelősséggel járó, üzletszerű, vállalkozói tevékenység, ezért a fuvarozásban résztvevő felek egymással szerződést kötnek. E tekintetben fontos a kölcsönös megbízhatóság.
  • A szerződés megkötését a FUVARLEVÉL bizonyítja, mint ahogy az áru átvételét is.
  • Az áruval kapcsolatos okmányokat a feladónak kell biztosítania, HITELESEN (pl. pontos árumegnevezés, mennyiség) ill., hogy a teljes küldeményt átadta a fuvarozónak.
  • MINDEN okmányt át kell adnia a fuvarozónak, ha nem, akkor a fuvarozónak nem csak meg kell tagadnia a fuvart, hanem ez elemi érdeke is! Ugyanis, a fuvarozó fokozott felelősséggel bír a fuvarral kapcsolatban (vétlenség esetén is övé a felelősség!), és ha nincs meg minden okmány, akkor bármilyen vita esetén (anyaghiány, stb.) a fuvarozó viszi el a balhét. Lehet, hogy a kártérítés, amit fizetnie kell, többe kerül, mint a fuvardíj. És ha nincs meg minden papír, akkor nincs mivel bizonyítani az igazát. Ezért hiányos okmányokkal TILOS elindulni!
  • Ha az árut a feladó pakolja be, akkor is ott kell lennie a rakodásnál a fuvarozónak is. Ez szintén elemi érdeke, hiszen ezzel bizonyítja, hogy pontosan annyi és olyan minőségű árut vett át, mint amik a fuvarlevélen és a csatolt okmányokon szerepelnek. Ha akadályoztatva van vagy nem tud ott lenni, akkor ezt a tényt a fuvarlevélen fel kell tüntetnie.
  • A címzett (vevő) köteles átvenni és kifizetni a küldeményt! Különben kártérítés jár a fuvarozónak! (Magyarul, nem járhat rosszabbul, mintha el sem vállalta volna a fuvart.)
  • A feladó a fuvarozónak addig adhat csak utasítást (hogy hova vigye a küldeményt), amíg az a felrakás helyszínét el nem hagyta. Ezt hívjuk rendelkezési jognak. Utána már NEM, kivéve extrém helyzetek esetén – utólagos rendelkezési jog. Ez azt jelenti, hogy ha pl. valami baleset történik, és emiatt nem tud továbbhaladni, akkor ezt a fuvarozónak azonnal jeleznie kell a megrendelő felé, és eligazítást kell kérnie (hogy pl. merre menjen, mit csináljon). Ebben az esetben pl. a megrendelő utólag is módosíthatja az útvonalat, de csakis így, és kifizetve a fuvarozónak a keletkezett többletköltséget.
  • A fuvarozó felel a küldeményben bekövetkezett MINDEN kárért, megsemmisülésért, a küldemény elvesztésért, még vétlenség esetén is! (Fokozott felelősség elve.) Ezt nem árt észben tartani!



Mi a különbség a két tevékenység között?

A 2. képen azt látod, hogy van egy termelő.

Ez a termelő előállít valamilyen terméket. Jelen esetben a sört.

Ez a fő tevékenysége. Ezzel foglalkozik. Nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy aztán eladja azt. Másképp nincs is értelme, de azért megemlítjük.

Aztán láthatod, hogy van egy vevő (felhasználó, megrendelő).

Ez a vevő felhasználja ezt a terméket (a sört) az étteremben. Eladja a vevőinek.

Az a sör egy bizonyos úton eljut a sörgyártól az étteremig. Jelen esetben ezt a szállítást maga a sörgyár végzi, a saját járműveivel.

Nem veszi igénybe külső (harmadik) szereplő munkáját, megoldja "házon belül".

Ezzel ő saját számlás szállítási tevékenységet valósít meg.

Ebben az esetben nincs fuvarozó, nincs fuvarozás, a sörgyár saját maga viszi el a sört a gyártól a vevőig (étterem).

Tehát, itt szintén van 3 tevékenység:

  1. termelés (gyártás); ehhez kapcsolódik a termék eladása is,
  2. a legyártott termék elszállítása a megrendelőnek,
  3. a megrendelő felhasználja a terméket,

de ebben az esetben a termelést és a szállítást ugyanaz végzi, és a szállítás csak mellékes tevékenységként szerepel (mivel el kell adni a sört). Ezt hívjuk szállításnak.


A szállítás tehát:

olyan árutovábbítás, amely során a szállítóeszköz tulajdonosa maga végzi saját árujának továbbítását (helyzetváltoztatását), méghozzá saját szállítóeszközzel. Ő maga lehet a termelő vagy a fogyasztó, felhasználó is. Önmagának ezért nyilvánvalóan díjat nem számol fel, nem köt szerződést senkivel, és a keletkezett költségeket megfelelő módon nyilvántartja és elszámolja.
A fő tevékenysége a termelés, a termékek előállítása, feldolgozása vagy más módon történő felhasználása, a szállítás csak mellék (kényszer) tevékenység.

„Saját számlásnak" tekinthető tehát az a vállalkozó, aki a vállalkozása tulajdonában álló árut saját járművén szállítja. Például, egy nyílászárók készítésével és beépítésével foglalkozó cég sajátszámlás szállítóként viheti az ajtót, ablakot a vevőihez. A pék a maga sütötte kenyerét szállíthatja ezen a módon, vagy, ahogy a példában is látható, a sörgyár maga szállítja az általa megtermelt sört a vevőknek (étterem).

Ez tehát jelentős mértékben különbözik a fuvarozástól, mind a tevékenységet tekintve, mind pedig az engedélyeket, papírokat, a jármű felhasználását tekintve.




A két tevékenység között még a tachográf használatában is eltérés lehet. De ezt már az alábbi 2 dolog valamelyikéből tudhatod meg!

Itt van megoldásként a legfontosabb 2 mű: az AETR könyv + az új könyv! Ezek az alapok alapjai. Ezek nélkül nincs miről beszélni.


*****   Figyelem! 15%-os könyvcsomag kedvezmény!!!     *****   Kattints ide, ne hagyd ki ezt a lehetőséget!     *****




És aztán ott van egy különleges akció. Ez pedig a céges oktatás. Mivel ez is nagyon fontos, tervezz már előre! Az ezzel kapcsolatos akciót korábbi levelemben küldtem el, de ezt is elolvashatod itt, letöltve az alábbi pdf-et. A lényeg: évente elvárja a hatóság a céges oktatást. MOST ez nagy kedvezménnyel veheted igénybe.


AETR oktatásInnen letölthetsz pdf-ben egy rövid összefoglalót erről és azonnal láthatod azt is, milyen speciális akció jár most együtt vele!



Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc

Kuzma Ferenc
Kuzma Ferenc

AETR oktató, jogszabály értelmező


*****   Figyelem! 15%-os könyvcsomag kedvezmény!!!     *****   Kattints ide, ne hagyd ki ezt a lehetőséget!     *****

AETR könyv


Figyelj! Akció!

Ha mind a 2 könyvet megrendeled egyszerre, akkor ezt 85%-os áron (azaz, 15% kedvezmény) teheted meg!!!

Minden további, ezen felüli AETR könyvre vagy Húsba vágó kérdések könyvre viszont (ha több darabra van szükséged) már 25%-os kedvezményt kapsz könyvenként! 

Ha pedig a teljes AETR fegyverarzenál csomagot egyszerre megrendeled, akkor az egész csomagra 20% kedvezményt kapsz (tehát további 5% kedvezmény minden egyes anyagra).


*****   Lásd el a sofőrjeidet könyvekkel!   *****

Több vállalkozás is már megtette ezt, hiszen ez egy nagyon jó alkalom arra, hogy minden sofőrnek legyen 1-1 példánya az AETR könyvből.

Ha már rendelkezel az AETR könyvvel, akkor további AETR könyv rendelése esetén a könyv ára BRUTTÓ 8.925,- forint helyett csak BRUTTÓ 6.694,- forintba kerül (+ postaköltség). Ha most ezzel a kedvezménnyel nem élsz, akkor marad a BRUTTÓ 8.925,- forint (nem mintha nem érné meg ennek a dupláját is). Ez 25% kedvezményt jelent!!!

Számolj, beszélj a kollégákkal, barátokkal, ismerősökkel, és AJÁNLD NEKIK IS! Vedd meg a sofőrjeidnek is, hadd legyen mindegyiknél az autóban!


Fontos!

Ugyanez az akció a Húsba vágó kérdések könyvre is igaz!

Kihagyhatatlan ajánlat: NE azért rendelkezz további AETR-könyvvel vagy Húsba vágó kérdések könyvvel, mert most az akció keretében 25%-ot megtakarítasz vele, de ha már van ez az akció, akkor bűn lenne kihagynod!

Kattints ide, és NE MARADJ LE RÓLA!

Ne hagyd ki az akciót!




Ajánlások az AETR könyv olvasóitól

* Alapvető meghatározások, jogszabályi részek értelmezése. Gépjárművezetőként számomra természetesen ez az egyik legfontosabb rész. Mivel jó ideje vagyok a "tanítványod", már régi ismerősként köszöntek vissza a jogszabályok, mégis nagyszerű dolog egy minden tudást magában rejtő könyvet a kézben és a fülkében tartani. :-))) - Bodó Gyula, sofőr




* Leginkább a tevékenység igazoló lap használata, a 2 sofőrös vezetés és a pihenőidők igazolása volt legfontosabb számomra. A könyvben megtaláltam minden egyéb apróbb információkat, amelyeket jó tudni, mivel azokért is jelentős összegű bírságokat fizethetünk! Mindenkinek csak ajánlani tudom! - Bakó Tamás, vállalkozó és sofőr



* Nem emelnék ki külön fejezeteket. Minden hasznos és fontos információ egybegyűjtve végre!!!! Különösen fontos jogszabályváltozások frissítve. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hasznos és sokat segítő olvasmány!!! Üdvözlettel Zsolt. - Tarján Zsolt, sofőr



* Egész nyugodtan mondhatom, hogy a könyv elejétől a végéig tökéletes és minden része hasznos! Egyébként tiszta szívből, csak gratulálni tudok hozzá!!! - Semperger József, vállalkozó



* Elsőtől az utolsó fejezetig hasznos a könyv. De most leginkább a IV. fejezet volt tanulságos. Ez a könyv hasznosan kiegészíti a GKI alapképzést. Állandó társ lesz munka közben. Remélem, Kuzma Úr, fogjuk még látni a Szegedi Kamionos Country Fesztiválon is többször. Köszönöm!  - Simai Ferenc, sofőr



* Amikor felmerül egy probléma, akkor fellapozom a vonatkozó részt. Idő hiányában eddig folyamatosan nem volt alkalmam átolvasni, de eddig minden kérdésünkre megtaláltuk a megfelelő választ!  - Busz-Túra Kft., Pépp Gábor ügyvezető



* Nekem főleg a munkaidő elszámolás, és a tachográf használat volt hasznos. De rengeteg érdekes dologra rávilágított a könyv. Amit utólagosan is köszönök!  - Kádár János, sofőr



* Az átlagnál kicsit jobban érdekel a könyv témája, és azt hiszem, hogy az átlagnál kicsit jártasabb is vagyok a témában, köszönhetően a bp-i szemináriumnak, és az átiratnak. Talán az EB iránymutatásokat emelném ki, amelyekkel így még máshol nem találkoztam. Szerintem minden fuvarozással foglalkozó vállalkozásnál kellene lennie egy példánynak, és a gépkocsivezető kollégáknak csak oda lenne szabad elszegődni, ahol a könyvben leírtak szerint kell dolgozni!!  - Kis András sofőr, Pécs



* Az egész könyv a benne lévő fejezetek egymásra épülnek, szinte lehetetlen külön választani. Nagy segítség mindenki számára ez a szaktudás ahogy ez a könyv elkészült. Minden nap, mikor dolgozom a fejezetek különböző részein gondolkodom. És így hasznosítom a leírtakat. Köszönettel a könyvet. - Kis Ferenc, sofőr




Kattints ide, és SZEREZD MEG A SAJÁT példányodat!

AETR könyv

 

Minden jog fenntartva, Kuzma és Kuzma Bt. | 1043 Budapest, Erzsébet u. 21.  Tel: +36/70-379-4957  Email: info@aetr.hu