|
|
Kell vagy nem kell használni tachográfot? Mikor kell? Mikor nem kell?
Érdekel?
Tekintsünk el most egy picit a
fuvarozástól, habár...
... az 561-es rendelet nagyon is
érdekel téged,
és abszolúte tudnod kell a szabályokat, mert amikor alacsony a fuvardíj és
magas
az üzemanyag költség (hogy a 2 legfőbb problémát
megemlítsem), akkor bizony nagyon nem
fér bele egy bírság. Semennyi.
Talán emlékszel, valamikor korábban írtam
egy cikkemben, hogy egy 600 ezres bírság kifizetéséhez a vállalkozásnak
durván 7,3
milliót kell
kiszámláznia a megrendelők felé - és akkor még 1 forintot sem keresett, csak a
bírságot fizette!
A belga és holland ellenőrök szigorítják az
ellenőrzéseket, mert "elegük van a keleti olcsó munkaerőből". (Április
27-i cikk, VerkehrsRundschau.de)
Sok országban, köztünk nálunk is könnyedén
összejön az 500-1000 eurós büntetés egy sofőrnek - és akkor a
vállalkozásról még nem beszéltem.
Stb.
Tehát, ma már nagyon észnél kell lenni,
habár ez sem MINDIG segít. De úgy legalább a lelkiismereted tiszta, és
könnyebben állsz a "bírálók" elé, könnyebben védekezel. Mert
TUDOD, hogy igazad van.
De hagyjuk ezt most!
Kell-e tachográf kiskocsi esetén?
Mi
a helyzet abban az esetben, hogy ha te egy kisautóval (értsd: 3,5 tonna
össztömeg alatti) végzel
fuvarozói tevékenységet?
Ebben az esetben
nyilván nem kell tachográfot beszerelni a járműbe, mivel a tachográf
beszerelési kötelezettség csak 3,5 tonna össztömeg felett áll fenn.
Persze, fuvarozói engedélyre ugyanúgy szükséged lesz, de ez most más
kérdés...
És ha vonóhorog
van szerelve a járműhöz,
amire pótkocsit tudsz kapcsolni?
Nézzünk egy idézetet az AETR-könyvből!
"Ezt egyfelől úgy kell értelmezni, hogy ha
valaki áruszállítást végez, akkor abban az esetben, amennyiben a jármű
megengedett legnagyobb össztömege - ami bejegyzésre került a forgalmi
engedélybe - önmagában
NEM haladja meg a 3500 kg-ot, akkor a járművet
NEM KELL felszerelni tachográf készülékkel, még akkor sem, ha a járműre
vonóhorgot szereltetünk, mivel ez NEM jelenti automatikusan azt is,
hogy vontatni is fogunk vele (lehet, hogy csak a hátulról való ütközés
miatt szereltük fel).
Másfelől viszont, amennyiben pótkocsit vagy
félpótkocsit csatolunk hozzá – melynek össztömege szintén szerepel a
pótkocsi forgalmi igazolványában –, abban az esetben figyelembe kell
venni a csatolt pótkocsi bejegyzett
össztömegét is.
Ha ugyanis a csatolt pótkocsi bejegyzett
össztömege + a vontató jármű bejegyzett össz-tömege együttesen már
meghaladja a 3500 kg-ot, akkor KÉT fontos dolgot kell
tudni:
a) a járművet
ebben az esetben fel
kell szerelni tachográf készülékkel, mivel csak
így vontathatunk,
valamint,
b) a tachográf
használata kötelezővé
válik (kivéve, ha a jármű mentességet élvez a
tachográf használata alól, de erről majd később)"
Ebből a szempontból lényegtelen, hogy
vontatunk/szállítunk-e vele valamit vagy üresen közlekedünk a járművel,
mivel a bejegyzett
össztömeg a mérvadó!
És ha magáncélra szállítasz vele?
És
mi a helyzet abban az esetben, ha ezt a
járművet magáncélra
használod, pl. a motorodat vagy a quad-ot viszed a családi nyaralás
alkalmával a cross-pályára? Ugyanúgy fent van a vonóhorog, az össztömeg
meghaladja a 3,5 tonnát.
Ebben az esetben NEM kell használni a
tachográfot, mivel - ahogy az 561/2006/EK rendelet 3. cikk h) pontja
kimondja - 7,5
tonnáig, szállítási tevékenység esetén nincs tachográf használati
kötelezettség!
Igen ám, csak az a baj, hogy fellép itt egy
másik
kötelezettség ebben az esetben is, amire jó, ha figyelsz! Ha nincs
beszerelve a tachográf abba az autóba, mert nem
fuvarozol vele, akkor viszonylag
egyszerű a dolog, bár azért itt is fellép egy igazolási kötelezettség,
hogy MIÉRT NEM KELLETT felszerelned ezt az autót tachográffal. Ehhez
megfelelő nyilatkozat kell, amit pl. az AETR-könyvben is megtalálsz.
Ha viszont be van szerelve a tachográf,
de
hétvégén viszed a quad-ot a cross-pályára saját célra, akkor bizony
komolyabb kötelezettségeid vannak, amikkel tisztában kell lenned! Pl.,
igazolni
a 28 napot. Hogy ezt hogyan tudod megtenni ebben az
esetben és
milyen egyéb dolgokra figyelj oda, azt megtudod az AETR-könyvből!
Szóval, figyelj erre, még ha kisautód is van!
És mi a helyzet a személyautóval?
Mi van akkor, ha személyautóval vontatsz
valamit, pl. egy nagy
terepjáróval? Mi van, ha erre akasztasz egy utánfutót, aminek pl. 1600
kg. az össztömege (csónakot szállítasz vele).
Nos, az 561-es rendelet NEM tesz különbséget
teherautó,
kisautó
vagy személyautó
között. A tachográf használati kötelezettséget a súlyhatár határozza
meg, ami fuvarozás
esetén 3,5 tonna
össztömeg (póttal vagy fél pótkocsival együtt).
Ez alól csak a saját számlás szállítás,
azaz, a saját magunk részére történő szállítás a kivétel, amikor is a
súlyhatár a 7,5 tonna.
A megfelelő igazolások persze fontosak, mindkét
esetben. Akár fuvarozunk személyautóval (3,5 tonna felett póttal,
össztömegben), akár magunk részére visszük a csónakot (saját számlás).
Prsze, ha csak ez utóbbi célra használjuk az autót, akkor be sem kell
szereltetni a tachográfot. De ha fuvarozunk vele, akkor igen! Ez benne
van az AETR-könyvben.
Mi van akkor, ha kölcsönadod az
autót hétvégére az alkalmazottadnak?
Mi
a helyzet abban az esetben, ha
hétvégére kölcsönadod a cég autóját egy alkalmazottadnak?
Lehet, hogy ő magéncélú fuvarozást fog vele
megvalósítani. Ezt semmi nem tiltja, bár vannak kötelezettségei feléd,
mint vállalkozás felé (pl. ezt az időt le kell jelentenie).
Lehet, hogy egyéni szállításra kell, pl.
költözik vagy vásárolt valami nagyobb dolgot (hűtőszekrény, bútorok,
stb.), és ezt kell elvinnie. Ez sem tilos, bár erről az időről is
tudnod kell.
Ugye, ez KÉT különböző célú tevékenység.
Ami biztos, hogy:
- ezen időszak alatt NEM pihenőidőt tölt a
sofőr, bármelyik tevékenységet is végzi; ez azt jelenti, hogy pl. a
heti pihenőidejét csak ez UTÁN kezdheti meg;
- engedéllyel kell rendelkeznie a cégtől,
hogy magáncélra használhatja a járművet;
- a jármű méretétől és/vagy a
tevékenységtől függően beleszámít a heti vezetési idejébe (vagy sem, ha
mentességet élvez);
- el kell számolnia pontosan ezzel az
idővel, azaz beleszámít a 28 nap igazolásásába.
És itt el is jutottunk oda, hogy mi a
különbség a saját számlás szállítás és a mentesség között?
Különbség a mentesség fogalma és
a saját számlás szállítási tevékenység között
Jó
ha tudod, hogy ez a két
fogalom NEM egyezik meg egymással. Ez azt jelenti, hogy nem minden saját számlás
tevékenység élvez mentességet (vagyis, bizonyos saját
számlás tevékenység esetén használni kell a tachográfot), és vannak olyan fuvarozási, azaz
nem saját számlás szállítási tevékenységek, amik mégis mentességet
élveznek.
Megkavartalak?
Sajnálom. Ugyanakkor, NEM én kavartalak meg,
hanem a jogszabályok.
Mert bizony, a fenti állítás igaz.
Ezen dolog megértésének egyik
kulcsa, amiről fentebb is írtam. Ez az 561/2006/EK
rendelet 3. cikk h) pontja, ami azt mondja, hogy: "Ez
a rendelet nem alkalmazandó a következő járművekkel végzett közúti
szállításra: h)...olyan járművek vagy járművek kombinációja, melyek
megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 7,5 tonnát és nem
kereskedelmi áruszállítást végeznek;"! Ezt STABIL ADATNAK
is tekintheted.
Ugyanakkor, sajnos, még sem ilyen egyszerű a
történet, mert egyrészt ezek megfelelő
igazolása nagyon fontos, másrészt, a mentesség fuvarozás esetén is
fennálhat (bizonyos fuvarozási tevékenységek esetén, pl.
mezőgazdasági szállítás), ami ugye NEM saját számlás szállítási
tevékenység.
Tehát,
NEM lehet egyenlőség jelet tenni a mentesség és
a saját számlás
szállítás közé!
Ha a
hétvégén a sofőröd kölcsönkéri az autót, és fuvarozik
vele, akkor lehet,
hogy arra a tevékenységre mentességet fog élvezni (a fuvarozás
tevékenységének függvényében)!
De az is
lehet, hogy csak saját magát költözteti,
mégsem
élvez mentességet (mert 12 tonnás járművel költözik)!
Bizonyos
fuvarozási tevékenységek mentességet élveznek, még ha 22 tonnás
járművel teszed is meg. Bár lehet, hogy csak 100 km-ig.
Van,
amelyik 50 km-ig mentes csak.
Van, hogy
egy autóval olyan tevékenységet végzünk, ami mentes, de egy másik
tevékenység végzése már
NEM mentes a tachográf használata alól, ugyanazzal az
autóval!
Stb.
Mi dönti
ezt el?
Sajnos, több dolog is, mint amit itt le
tudnék írni. Elég sok szempontot kell figyelembe venni, pontosabban,
csak néhányat, de azt több dolog közül kell kiválasztani. Az AETR-könyv
mellé megszerezhetsz egy CD-t is (mindössze 390,- Ft-ért),
amin többek között ezt is részletesen elmagyarázom (csak a könyv mellé
vásárolható, önállóan nem).
Azt akarom
mondani, hogy a
mentesség, tachográf használat vagy épp nem-használat,
saját számlás szálltás, a napok megfelelő igazolása ezekben az
esetekben, stb. egyrészt nagyon fontos, hogy pontosan értsd és tedd,
másrészt nagyon nem tudják sokan, hogyan kell ezt megtenni.
Erre ad választ a könyv (többek között).
Hogyan kerüld el vállalkozásként
és sofőrként a bajt?
Egy
rövid példa egyik ügyfelünktől.
Ő rendelkezik a könyvvel és a szemináriumi
DVD-vel is.
- MINDEN hónapban
oktatást tart a
járművezetőinek az AETR bizonyos részeiből (vagy az
egészből, ha kell).
- Megnézeti velük a DVD-t.
- Ha kell, a könyv megfelelő részeit
elolvastatja velük.
- Rendszeres ellenőrzéseket végez és
szankcionál.
- Úgy szervezi a feladatokat, hogy
betarthatóak legyenek a szabályok.
- Ha ezek után valamelyik sofőr mégsem
tartja
be azt, akkor az az ő sara!
Erre épp most van folyamatban egy példa.
Egy sofőrjének összességében 6 óra 6 percnyi
vezetési ideje jött össze, mivel csak 17 perces szünetet
tartott (ha
jól emlékszem).
Az ellenőrök megtették a feljelentést.
A vállalkozás MINDEN dokumentumot prezentált
(havi oktatási jegyzőkönyvek, mellé azt is, hogy miből oktatta őket - a
könyv és a DVD -, havi hibalisták, ellenőrző listák, munkaköri leírás,
stb.) Átnéztem őket, mindent megtett, amit "első körben" lehetett.
Ezeket megküldte a hatóságnak.
Még nem tudjuk, mi lesz az eredmény. A sofőr
sajnos lehet, hogy nem ússza meg büntetés nélkül. Érte már lehet, hogy
nem tudunk tenni semmit. De a vállalkozás
szinte biztos, hogy nem lesz elmarasztalva. Bízunk benne.
Persze, majd kiderül...
És végül egy nyereség...
A pünkösdi ünnepek előtt kaptam ezt a
levelet egy könyvvásárlótól. Az illető sofőr.
Csatolom, mert azt hiszem, kifejezi a
lényeget (a nevet és a címet letakartam).
Ezúttal is köszönöm neki ezt a levelet és
azt kívánom, hogy továbbra is ilyen nyugodtan vezethessen!
Kattints a képre ahhoz, hogy elolvashasd a
levelet (ehhez engedélyezd a képek betöltését, ha eddig nem tetted)!
Ha még nem rendelkezel a
könyvvel, akkor feltétlenül szerezd
meg magadnak, mert sok múlhat rajta!
Ha már rendelkezel vele,
akkor mindenképpen ajánld másoknak is, vagy vegyél AJÁNDÉKBA nekik,
mert szükségük lesz rá!
AJÁNLD A
CIKKET MÁSNAK IS! Oszt meg a Facebook-on, ha tetszett! Köszi
Üdvözlettel:
Kuzma Ferenc
AETR oktató,
jogszabály értelmező
|
|
|