Kell vagy nem kell használni tachográfot? Mikor kell? Mikor nem kell? Érdekel?


Tekintsünk el most egy picit a fuvarozástól, habár...

Tekintsünk el most egy picit a fuvarozástól, habár...

... az 561-es rendelet nagyon is érdekel téged, és abszolúte tudnod kell a szabályokat, mert amikor alacsony a fuvardíj és magas az üzemanyag költség (hogy a 2 legfőbb problémát megemlítsem), akkor bizony nagyon nem fér bele egy bírság. Semennyi.

Talán emlékszel, valamikor korábban írtam egy cikkemben, hogy egy 600 ezres bírság kifizetéséhez a vállalkozásnak durván 7,3 milliót kell kiszámláznia a megrendelők felé - és akkor még 1 forintot sem keresett, csak a bírságot fizette!

A belga és holland ellenőrök szigorítják az ellenőrzéseket, mert "elegük van a keleti olcsó munkaerőből". (Április 27-i cikk, VerkehrsRundschau.de)

Sok országban, köztünk nálunk is könnyedén összejön az 500-1000 eurós büntetés egy sofőrnek - és akkor a vállalkozásról még nem beszéltem.

Stb.

Tehát, ma már nagyon észnél kell lenni, habár ez sem MINDIG segít. De úgy legalább a lelkiismereted tiszta, és könnyebben állsz a "bírálók" elé, könnyebben védekezel. Mert TUDOD, hogy igazad van.

De hagyjuk ezt most!


Kell-e tachográf kiskocsi esetén?

Mi a helyzet abban az esetben, hogy ha te egy kisautóval (értsd: 3,5 tonna össztömeg alatti) végzel fuvarozói tevékenységet? Ebben az esetben nyilván nem kell tachográfot beszerelni a járműbe, mivel a tachográf beszerelési kötelezettség csak 3,5 tonna össztömeg felett áll fenn. Persze, fuvarozói engedélyre ugyanúgy szükséged lesz, de ez most más kérdés...

És ha vonóhorog van szerelve a járműhöz, amire pótkocsit tudsz kapcsolni?

Nézzünk egy idézetet az AETR-könyvből!

"Ezt egyfelől úgy kell értelmezni, hogy ha valaki áruszállítást végez, akkor abban az esetben, amennyiben a jármű megengedett legnagyobb össztömege - ami bejegyzésre került a forgalmi engedélybe - önmagában NEM haladja meg a 3500 kg-ot, akkor a járművet NEM KELL felszerelni tachográf készülékkel, még akkor sem, ha a járműre vonóhorgot szereltetünk, mivel ez NEM jelenti automatikusan azt is, hogy vontatni is fogunk vele (lehet, hogy csak a hátulról való ütközés miatt szereltük fel).

Másfelől viszont, amennyiben pótkocsit vagy félpótkocsit csatolunk hozzá – melynek össztömege szintén szerepel a pótkocsi forgalmi igazolványában –, abban az esetben figyelembe kell venni a csatolt pótkocsi bejegyzett össztömegét is.

Ha ugyanis a csatolt pótkocsi bejegyzett össztömege + a vontató jármű bejegyzett össz-tömege együttesen már meghaladja a 3500 kg-ot, akkor KÉT fontos dolgot kell tudni:

a)  a járművet ebben az esetben fel kell szerelni tachográf készülékkel, mivel csak így vontathatunk,

valamint,

b)  a tachográf használata kötelezővé válik (kivéve, ha a jármű mentességet élvez a tachográf használata alól, de erről majd később)"

Ebből a szempontból lényegtelen, hogy vontatunk/szállítunk-e vele valamit vagy üresen közlekedünk a járművel, mivel a bejegyzett össztömeg a mérvadó!


És ha magáncélra szállítasz vele?

És ha magáncélra szállítasz vele?És mi a helyzet abban az esetben, ha ezt a járművet magáncélra használod, pl. a motorodat vagy a quad-ot viszed a családi nyaralás alkalmával a cross-pályára? Ugyanúgy fent van a vonóhorog, az össztömeg meghaladja a 3,5 tonnát.

Ebben az esetben NEM kell használni a tachográfot, mivel - ahogy az 561/2006/EK rendelet 3. cikk h) pontja kimondja - 7,5 tonnáig, szállítási tevékenység esetén nincs tachográf használati kötelezettség!

Igen ám, csak az a baj, hogy fellép itt egy másik kötelezettség ebben az esetben is, amire jó, ha figyelsz! Ha nincs beszerelve a tachográf abba az autóba, mert nem fuvarozol vele, akkor viszonylag egyszerű a dolog, bár azért itt is fellép egy igazolási kötelezettség, hogy MIÉRT NEM KELLETT felszerelned ezt az autót tachográffal. Ehhez megfelelő nyilatkozat kell, amit pl. az AETR-könyvben is megtalálsz.

Ha viszont be van szerelve a tachográf, de hétvégén viszed a quad-ot a cross-pályára saját célra, akkor bizony komolyabb kötelezettségeid vannak, amikkel tisztában kell lenned! Pl., igazolni a 28 napot. Hogy ezt hogyan tudod megtenni ebben az esetben és milyen egyéb dolgokra figyelj oda, azt megtudod az AETR-könyvből!

Szóval, figyelj erre, még ha kisautód is van!


És mi a helyzet a személyautóval?

És mi a helyzet a személyautóval?

Mi van akkor, ha személyautóval vontatsz valamit, pl. egy nagy terepjáróval? Mi van, ha erre akasztasz egy utánfutót, aminek pl. 1600 kg. az össztömege (csónakot szállítasz vele).

Nos, az 561-es rendelet NEM tesz különbséget teherautó, kisautó vagy személyautó között. A tachográf használati kötelezettséget a súlyhatár határozza meg, ami fuvarozás esetén 3,5 tonna össztömeg (póttal vagy fél pótkocsival együtt).

Ez alól csak a saját számlás szállítás, azaz, a saját magunk részére történő szállítás a kivétel, amikor is a súlyhatár a 7,5 tonna.

A megfelelő igazolások persze fontosak, mindkét esetben. Akár fuvarozunk személyautóval (3,5 tonna felett póttal, össztömegben), akár magunk részére visszük a csónakot (saját számlás). Prsze, ha csak ez utóbbi célra használjuk az autót, akkor be sem kell szereltetni a tachográfot. De ha fuvarozunk vele, akkor igen! Ez benne van az AETR-könyvben.


Mi van akkor, ha kölcsönadod az autót hétvégére az alkalmazottadnak?

Mi a helyzet abban az esetben, ha hétvégére kölcsönadod a cég autóját egy alkalmazottadnak?

Lehet, hogy ő magéncélú fuvarozást fog vele megvalósítani. Ezt semmi nem tiltja, bár vannak kötelezettségei feléd, mint vállalkozás felé (pl. ezt az időt le kell jelentenie).

Lehet, hogy egyéni szállításra kell, pl. költözik vagy vásárolt valami nagyobb dolgot (hűtőszekrény, bútorok, stb.), és ezt kell elvinnie. Ez sem tilos, bár erről az időről is tudnod kell.

Ugye, ez KÉT különböző célú tevékenység.

Ami biztos, hogy:

  • ezen időszak alatt NEM pihenőidőt tölt a sofőr, bármelyik tevékenységet is végzi; ez azt jelenti, hogy pl. a heti pihenőidejét csak ez UTÁN kezdheti meg;
  • engedéllyel kell rendelkeznie a cégtől, hogy magáncélra használhatja a járművet;
  • a jármű méretétől és/vagy a tevékenységtől függően beleszámít a heti vezetési idejébe (vagy sem, ha mentességet élvez);
  • el kell számolnia pontosan ezzel az idővel, azaz beleszámít a 28 nap igazolásásába.

És itt el is jutottunk oda, hogy mi a különbség a saját számlás szállítás és a mentesség között?


Különbség a mentesség fogalma és a saját számlás szállítási tevékenység között

Jó ha tudod, hogy ez a két fogalom NEM egyezik meg egymással. Ez azt jelenti, hogy nem minden saját számlás tevékenység élvez mentességet (vagyis, bizonyos saját számlás tevékenység esetén használni kell a tachográfot), és vannak olyan fuvarozási, azaz nem saját számlás szállítási tevékenységek, amik mégis mentességet élveznek.

Megkavartalak?

Különbség a mentesség fogalma és a saját számlás szállítási tevékenység közöttSajnálom. Ugyanakkor, NEM én kavartalak meg, hanem a jogszabályok. Mert bizony, a fenti állítás igaz.

Ezen dolog megértésének egyik kulcsa, amiről fentebb is írtam. Ez az 561/2006/EK rendelet 3. cikk h) pontja, ami azt mondja, hogy: "Ez a rendelet nem alkalmazandó a következő járművekkel végzett közúti szállításra: h)...olyan járművek vagy járművek kombinációja, melyek megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 7,5 tonnát és nem kereskedelmi áruszállítást végeznek;"! Ezt STABIL ADATNAK is tekintheted.

Ugyanakkor, sajnos, még sem ilyen egyszerű a történet, mert egyrészt ezek megfelelő igazolása nagyon fontos, másrészt, a mentesség fuvarozás esetén is fennálhat (bizonyos fuvarozási tevékenységek esetén, pl. mezőgazdasági szállítás), ami ugye NEM saját számlás szállítási tevékenység.

Tehát, NEM lehet egyenlőség jelet tenni a mentesség és a saját számlás szállítás közé!

Ha a hétvégén a sofőröd kölcsönkéri az autót, és fuvarozik vele, akkor lehet, hogy arra a tevékenységre mentességet fog élvezni (a fuvarozás tevékenységének függvényében)!

De az is lehet, hogy csak saját magát költözteti, mégsem élvez mentességet (mert 12 tonnás járművel költözik)!

Bizonyos fuvarozási tevékenységek mentességet élveznek, még ha 22 tonnás járművel teszed is meg. Bár lehet, hogy csak 100 km-ig.

Van, amelyik 50 km-ig mentes csak.

Van, hogy egy autóval olyan tevékenységet végzünk, ami mentes, de egy másik tevékenység végzése már NEM mentes a tachográf használata alól, ugyanazzal az autóval!

Stb.

Mi dönti ezt el?

Sajnos, több dolog is, mint amit itt le tudnék írni. Elég sok szempontot kell figyelembe venni, pontosabban, csak néhányat, de azt több dolog közül kell kiválasztani. Az AETR-könyv mellé megszerezhetsz egy CD-t is (mindössze 390,- Ft-ért), amin többek között ezt is részletesen elmagyarázom (csak a könyv mellé vásárolható, önállóan nem).

Azt akarom mondani, hogy a mentesség, tachográf használat vagy épp nem-használat, saját számlás szálltás, a napok megfelelő igazolása ezekben az esetekben, stb. egyrészt nagyon fontos, hogy pontosan értsd és tedd, másrészt nagyon nem tudják sokan, hogyan kell ezt megtenni.

Erre ad választ a könyv (többek között).


Hogyan kerüld el vállalkozásként és sofőrként a bajt?

Hogyan kerüld el vállalkozásként és sofőrként a bajt?Egy rövid példa egyik ügyfelünktől.

Ő rendelkezik a könyvvel és a szemináriumi DVD-vel is.

  • MINDEN hónapban oktatást tart a járművezetőinek az AETR bizonyos részeiből (vagy az egészből, ha kell).
  • Megnézeti velük a DVD-t.
  • Ha kell, a könyv megfelelő részeit elolvastatja velük.
  • Rendszeres ellenőrzéseket végez és szankcionál.
  • Úgy szervezi a feladatokat, hogy betarthatóak legyenek a szabályok.
  • Ha ezek után valamelyik sofőr mégsem tartja be azt, akkor az az ő sara!

Erre épp most van folyamatban egy példa.

Egy sofőrjének összességében 6 óra 6 percnyi vezetési ideje jött össze, mivel csak 17 perces szünetet tartott (ha jól emlékszem).

Az ellenőrök megtették a feljelentést.

A vállalkozás MINDEN dokumentumot prezentált (havi oktatási jegyzőkönyvek, mellé azt is, hogy miből oktatta őket - a könyv és a DVD -, havi hibalisták, ellenőrző listák, munkaköri leírás, stb.) Átnéztem őket, mindent megtett, amit "első körben" lehetett.

Ezeket megküldte a hatóságnak.

Még nem tudjuk, mi lesz az eredmény. A sofőr sajnos lehet, hogy nem ússza meg büntetés nélkül. Érte már lehet, hogy nem tudunk tenni semmit. De a vállalkozás szinte biztos, hogy nem lesz elmarasztalva. Bízunk benne.

Persze, majd kiderül...


És végül egy nyereség...

És végül egy nyereség...

A pünkösdi ünnepek előtt kaptam ezt a levelet egy könyvvásárlótól. Az illető sofőr.

Csatolom, mert azt hiszem, kifejezi a lényeget (a nevet és a címet letakartam).

Ezúttal is köszönöm neki ezt a levelet és azt kívánom, hogy továbbra is ilyen nyugodtan vezethessen!

Kattints a képre ahhoz, hogy elolvashasd a levelet (ehhez engedélyezd a képek betöltését, ha eddig nem tetted)!

Ha még nem rendelkezel a könyvvel, akkor feltétlenül szerezd meg magadnak, mert sok múlhat rajta!

Ha már rendelkezel vele, akkor mindenképpen ajánld másoknak is, vagy vegyél AJÁNDÉKBA nekik, mert szükségük lesz rá!


AJÁNLD A CIKKET MÁSNAK IS! Oszt meg a Facebook-on, ha tetszett! Köszi


Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc

Kuzma Ferenc
Kuzma Ferenc

AETR oktató, jogszabály értelmező



Minden jog fenntartva, Kuzma és Kuzma Bt. | 1043 Budapest, Erzsébet u. 21. Tel: +36/70-379-4957 Email: info@aetr.hu