Témakörök és gyakori kérdések, amik a leginkább foglalkoztatják a fuvarozókat, szállítókat (titeket)



Az alábbiakban több, mint 200 kérdést írok le, amiket TI tettetek fel. Ezeket a kérdéseket részletesen elmagyarázzuk, kifejtjük...

...a 2013 január 19-i éves AETR felkészítő kurzuson, ahol talán SOHA nem tapasztalt szakmai segítséget kapsz.


Ha gond nélkül, bizonytalanság nélkül meg tudod válaszolni ezeket a kérdéseket akkor neked egyszerűen NINCS szükséged semmilyen további oktatásra, tanácsra, információra, könyvre, kurzusra, felkészítőre. Ha viszont nem, akkor nem találok okot arra, hogy MI MÁST tehetnél fontosabbat, mint hogy megszerzed magadnak ezeket az információkat, első kézből!

Nézzünk meg 200 kérdést, bár ennél jóval többet tettetek már fel, amiket megválaszolunk a kurzuson (szinte ahány fuvarozó, annyi kérdés, de az biztos, hogy más-más típusú szállítás vagy fuvarozás esetén különböző jogszabály értelmezésekre van szükség). Vedd komolyan ezeket, mert ezek minden nap előfordulnak, és tuti, hogy jó néhány téged is érint!

 

  1. Ha a páros vezetésnél megengedett, hogy a váltósofőr 1 órán belül csatlakozzon, akkor az is lehetséges, hogy hamarabb befejezheti a vezetést és hamarabb kiszállhat?
  2. Külföldi büntetés esetén behajtható-e a büntetés?
  3. Ha hétfőtől péntekig szabadságon vagyok, hétvégén dolgozhatok-e?
  4. Mátészalka-Zalaegerszeg-Mátészalka útvonalat 1 fő sofőr 24 órán belül megteheti-e? 00,00 óra indulás, 4,30 pihenő, 45 perc, 9,00 Zalaegerszeg 13,00-ig, pihenő 13,00, indulás vissza 16,30-kor, 45 perc pihenő 22,00 érkezés Mátészalka, lerakodás másnap 10,00-kor.
  5. Hogyan kell számolni a munkanapot? Mettől meddig tart?
  6. Ha 24 órán belül levezettem 9 órát és megvolt a pihenőidőm is, de még nem telt le a 24 óra a korong szerint, akkor kezdhetek új vezetést vagy aznapra az túlvezetésnek minősül? Pl. hajnali 1-kor indulok, beteszem a kártyát, kb. délben vége a vezetési időnek (10 óra), aztán pihenek 9 órát. Másnap hajnal 1-kor jár le a 24 órás ciklus. Tehát ha elindulok 21 órakor, 4 órával hamarabb, akkor aznapra túlvezettem?
  7. Mely országokba milyen okmányok (interbusz menetlevél stb.) kell az autóbuszhoz?
  8. Ha megvolt a 11 óra pihenőm és aznap már 10 órát vezettem, akkor mennyit dolgozhatok még?
  9. Hogyan pótolhatom a csökkentett heti pihenőidőt?
  10. 24-órán belül mennyit lehet vezetni, ha a vezetést reggel hatkor megkezdem, vezetek 4 órát, 1 óra pihenőt tartok, 11 órakor újból 4 órát vezetek, utána 1 óra pihenőt kiveszek. 16 órától 1 óra 45 percet vezetek, este 17:45-kor leállok. 11 óra pihenő után indulhatok-e 5 órakor, de 24 órán belül 6 órához viszonyítva ez 11 óra vezetés.
  11. Tevékenységigazoló laphoz utólagos ellenőrzéskor kérhetik e a szabadságos papírt, táppénzes vagy orvosi igazolást valamint menetokmányt? Van erre valami szabály? Hol találom?
  12. A második 45 perces pihenő megszakítható?
  13. Ha 3:00 órakor elkezdem a napot és levezetem a 9 órát, majd a 9 órás napi pihenőt megtartom, akkor 22 órakor kezdhetek-e újabb műszakot annak ellenére, hogy a digitális tachográf csak éjfélkor zárja a napot?
  14. Csak havonta pár alkalommal vezetek tachográfos autót. Hogyan kell elszámolnom a 28 napot, ha a többiben irodai munkát végzek?
  15. Csak havonta pár alkalommal vezetek tachográfos autót. Hogyan kell elszámolnom a munkaidőmet, hogy szabályos legyen?
  16. Egy olyan speciális eset áll fenn nálunk, hogy van egy olyan járművünk, melynek össztömege pótkocsi nélkül nem éri el a 3,5 tonnát, azonban amikor rákapcsolják a pótot - mert így is, úgy is járunk vele -, akkor meghaladja a 3,5 tonnát. Ilyenkor hogyan kell használni a tachográfot. Kell-e használni? Mikor kell és mikor nem? És miképp kell igazolni, ha nem?
  17. Mit írjak a korongra, ha az óra meghibásodott?
  18. Ha megállok a telephelyen a teherautómmal, kiveszem a kártyámat, és hazamegyek a PIHENŐIDŐMET tölteni, (nem szabadság). Ha kezdem az új heti melómat, kártyámat visszadátumozom, attól függetlenül kell szabadságos papírt íratni a főnökséggel? Nem elég, ha csak a kártyámon a dátumot visszaírom a kivétre és egybe húzza a pihenőmet? Most büntetett meg az osztrák rendőr 20 eurora, mert nem volt szabis papírom. Igaz a főnököm ment az autóval pár kilométert, és ez ugye látszott a kártyámon, hogy a kivét és a berakás közötti kilométer nem egyezik.
  19. A "négykezes" vezetést, ami max. 30 óra lehet, milyen ciklusokban lehet végezni?
  20. Mikor kell szabis papírt íratni?
  21. Hányszor tarthatok egy héten megosztott napi pihenőidőt?
  22. Vállalkozásunkban kizárólag 3,5 tonnás autók vannak. Tudomásom szerint Európában csak Németországban kell lázlapot vezetni, mivel szolgáltatást végzünk. Kérdésem a következő: ez így igaz-e? Több kérdést szeretnénk munkajogi dolgokból...
  23. Négykezes járatnál a korong hátulján kell-e valamit kitölteni?
  24. Mit csinálhatok a pihenőidőmben?
  25. Hol tudom letölteni a hatályos vezető-pihenő időket? Munkaidő 13-ról 15-re, most már nem kell 3 órát állni egyhelyben?
  26. A sofőr 22 órát áll a kikötőben, majd feláll a kompra és 7,5 órán át hajózik. Leszállás után mennyit kell még állnia, hogy meglegyen a napi pihenője?
  27. Ha egy nap több helyre is megyek, akkor mit kell ráírnom a korongra?
  28. Betegállományból visszatért dolgozó, szerdán kezdte meg a munkát és indult Spanyolországba. Vasárnap 24 óra pihenője volt. A következő héten tarthat-e 24 órás csökkentett pihenőt, vagy a 45 órát kell kivennie?
  29. Mi van akkor, ha olyan hosszú a nevem, hogy nem fér rá a korongra? Rövidítsem le? Akkor megbüntetnek. Akkor mit tehetek?
  30. De miért nem dolgozhatok 15 órát, ha egyszer megvolt a napi 11 óra pihenőm és minden szabályos a korongon?
  31. A heti pihenőidőt mindig pénteken kell megkezdeni? Vagy lehet hétköznap máskor is?
  32. Mi van, ha túlírtam a korongon - pihenővel - a 24 órát? Csak 10 perccel, mert nem értem vissza. Ilyenkor mit lehet csinálni?
  33. Ha bent hagyom a korongot hétvégére, ami húzza a pihenőidőt, akkor elég csak hétfőn kivennem?
  34. Munkahelyemen én végzem a tachográf korongok ellenőrzését. Nagyon sok hibás koronggal találkozom, de sajnos még több hiányzó koronggal. A gépkocsivezetők inkább eldobják a korongot, mit vállalják annak a következményeit. Hiába mondom, hogy a rossz korong és a kirótt figyelmeztetés vagy cégen belüli büntetés még mindig jobb, mit a hiányzó korong, ezzel szinte senki (vezetőim) sem értenek egyet. Szeretném tudni, hogy a rossz korongok és a megfelelően dokumentált büntetés vagy figyelmeztetés, egy ellenőrzés során mennyivel nagyobb vagy kisebb büntetést ró ki a gépkocsivezetőre és a cégre, mint az, ha nincs korong?
  35. Egy nap hány db. menetlevelet indíthatok?
  36. Járműben is tölthetem a pihenőidőmet?
  37. Egyéni vállalkozóként vagyok teherfuvarozó. Van 3 gépkocsivezető alkalmazottam. Általában hétvégén (szombaton) szoktam megrakni 3 gépkocsit. Valamint hét közben is rövid távokra be szoktam segíteni, általában hazaért jármű lerakásában. Kérdésem a következő: rám is vonatkozik-e a heti pihenőidő kivétele? Továbbá még egy kérdés: 3 gépkocsivezető küldése 2 gépkocsival. Vezetési idő itt hogyan alakul?(Mondjuk Makóról Mosonmagyaróvárra és vissza mind a 2 gépkocsivezető)
  38. Csak abban az esetben hosszabbíthatok munkaidőt (max. 15 órára), ha van már aznap egy egybefüggő 3 órás pihenőm?
  39. Hétvégi időszakra korong, vagy tevékenység igazoló lap a szabályos?
  40. Gépkocsi áramszünet után, kell-e a korongra megjegyzést írni?
  41. Két hete hagytam ott a munkahelyemet, és most vettek fel az új helyre. Eddig munkát kerestem. Az új cég azt mondja, nem igazolja nekem a megelőző 28 napot, mert akkor még nem voltam náluk. Most akkor rettegnem kell 28 napig, mert azzal a 2 héttel nem tudok elszámolni?
  42. Én csak időnként beugrom vezetni, segíteni a feleségemnek. Kb. 2-3 havonta. Most akkor engem is be kell jelenteni arra az időszakra a munkaügyi központba? Vagy hogy kell ezt elszámolni? Hisz fizetést nem is kapok érte, de ha akkor megállítanak, nem tudok 28 napot igazolni...
  43. Azt mondja, hogy a pihenőidőt megszakítja a korongkivétel? Hol van ez rendeletben leírva, ha a gépkocsivezető külföldön tölti a hétvégét a gépkocsiba, akkor ugye kötelező neki a készülékben húzatni a korongot, és ilyenkor 24 óránként cserélheti? Ilyenkor nem szakad meg a pihenőidő? Gondolom, a korongot ilyenkor 24 óránként cserélni kell?
  44. Egyéni vállalkozóként hogy érvényes rám a munkaügy?
  45. Ha egyéni vállalkozó vagyok, akkor is kell jelenléti ív?
  46. Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart." A hangsúly itt a vezetési időszakon van? Azaz a gyakorlatban ez mit jelent? Tételezzünk fel egy gyakorlati példát: a napi pihenőidő letelte után egy órát vezetek, majd van egy óra munkaidőm (rakodás), ezután még vezetek egy órát, és újból van másfél óra munkaidőm. Ez a pihenőidőtől számítva 4,5 óra. Ezután még vezethetek 2,5 órát, és utána kell kivennem a 45 perc vezetésközi szünetet, vagy a pihenőidő végétől számított 4,5 óra után kell kivennem a 45 percet (figyelmen kívül hagyva, hogy az alatt csak 2 órát vezettem)? Ha csak a vezetési időt kell figyelembe venni, akkor akár egész nap eldolgozhatok úgy (persze a 13, ill.15 órás időszakot figyelembe véve), hogy nem kell 45 perc vezetésközi szünetet tartanom, amennyiben nem lépem túl az alatt a 4,5 óra vezetési időt?
  47. A heti 6x24 órában hányszor lehet műszakot kezdeni? Csak hatszor, vagy akár többször is?
  48. Korongcsere folyamata, módja. Hogyan kell?
  49. Ha 3,5t alatti járművet vezetek, de van tachográfos autóm, és ritkán vezetem, akkor elég tevékenységi igazolólapot kiállítani magamnak és a 17-es pontot beikszelni? Mivel tudom igazolni a nem korongos autó munkaidejét, hogy mennyi idő volt a vezetésem?
  50. Egyéni vállalkozóként hogyan szankcionálom magam? Ezt nem értem...
  51. Mi a teendő abban az esetben, ha a digitális menetíró készülék a manuális kézi adatbevitel során a bevitt tevékenységet nem írja vissza egészen az utolsó kártyakivétel időpontjáig? Mely digitális menetírók, milyen specifikációval rendelkeznek e tekintetben?
  52. Most 1 évig vagy 3 évig kell megőrizni a korongokat? Mondják ezt is, azt is. Mi igaz?
  53. Két telephelyünk 1 km-en belül van egymástól, amelyek közúton közelíthetők csak meg. A rakodások során gyakran előfordul, hogy a rakodási sorrendnek megfelelően többször át kell menni az egyik telepről a másik telepre, és vissza. Telepen belül nincs, azon kívül van tachográf kötelezettség. Milyen megoldást javasolnak ilyenkor alkalmazni?
  54. Tarthatok-e két csökkentett heti pihenőidőt egymás után, ha előtte mondjuk kétszer rendes, teljes heti pihenőidőt tartottam? Végül is az óraszám stimmel...
  55. Ha van másodállásom, azt is jelentenem kell a munkaadómnál? Miért?
  56. Egyszerű példákat szeretnék a gyakorlatból arra kérni, hogy az utazó gépjárművezető munkavállalóknak a napi max. 12 órás műszakja alatti kötelező munkaközi szüneteit konkrétan hogyan lehetne szinkronba hozni a napi vezetési idők közbeni megszakítási (pihenő) időkkel?
  57. Hogyan igazítsam hozzá a menetlevelet/fuvarlevelet a koronghoz? Mi van, ha eltérnek egymástól?
  58. Hogy kell kitölteni a menetlevelet? Egyáltalán, mikor kell az?
  59. Most akkor mikor minősül saját számlás szállítónak valaki? Úgy hallottam, 7,5 tonna jármű alatti szállítás saját számlásnak minősül és nem kell tachográfot használni.
  60. A vezetési hét hétfőtől vasárnap estig tart, nem?
  61. Igaz az, hogy telephelyen elegendő 36 óra heti pihenőt tartani?
  62. Ha 10 órát vezetek egy nap, akkor a 9 óra vezetés után mennyi pihenőt kell tartanom, hogy vezethessek 10 órát?
  63. Úgy tudom, megosztott szünetet (15 és 30 perc) csak a második 4,5 órás vezetési ciklus után tartható, igaz?
  64. Belföldi élőállat szállítás 23.-as autóra, mik a könnyítések ill. mik nem tartoznak rá tachográf témában?
  65. Ha pl. 2,5 óra vezetés után 53 perc megszakítást tartottam, akkor mennyit vezethetek még utána?
  66. Én ha a Tesconál várakozom, akkor mindig pihenőre kapcsolok. Ez így szabályos?
  67. A telephelyen belüli vezetést hogy kell számolni?
  68. Szeretnék egy kérdésemre választ kapni, ha megtenné. Ha sofőrt cserélek Budapesten, nem lehet pontosan kiszámolni, hogy mikor érünk oda. Elindulok a pihent sofőrrel Abonyból Budapestre, 15 órakor odaérek, 16:30-ra vagy csak 16:50-re. A tevékenységi lapot megírom itthon a gépen 16:30-tól, de ha nem tud csak később elindulni, akkor ezért megbüntethetnek-e?
  69. Napi, heti hivatalos munkaidőre lennék kíváncsi. És arra, hogy igaz-e az, hogy ha munkaidőn belül van egy 3 órát meghaladó pihenőm, akkor a napi munkaidő lehet 15 órás? Ezt ugyanis nem láttam leírva sehol.
  70. Mi van, ha csak elugrok az autóval a mosóba? Ilyenkor is kell használni a kártyát?
  71. Egyéni vállalkozóként magamnak hogyan állítok ki Tevékenységigazoló lapot?
  72. Ha 4 kezesbe megyünk, akkor, ha hazaviszem a társam és kirakom, aztán én is hazamegyek, az szabályos? Vagy ilyenkor azt mondják, buktuk a 4 kezest?
  73. Ha a telephelyről a kolléga visz oda, ahol majd átülök a tachós járműbe, hogy vezessem, akkor az utazással töltött idő, amíg elvisz oda, az neki minek számít, és nekem minek számít?
  74. Ha hibás a tachográf, akkor még 7 napig akárhányszor közlekedhetek vele, nem?
  75. Mi van, ha jogtalannak érzem a büntetést? Mit csináljak?
  76. Az építőiparban (alkalmazottként), teherautókkal (16 tonna és 30 tonna) és rakodógépekkel dolgozom. A vezetési és pihenőidőket hogyan kell ebben az esetben betartani?
  77. Ha felmond a gépkocsivezető és áll az autó, a következő gépkocsivezető felvételéig kiesett napokat hogyan kell igazolni? Köszönöm.
  78. Nálunk sajnos, rendszeres az, hogy a sofőrök nem tartják be a dolgokat. Mit csinálhatok ezzel, mint vállalkozás?
  79. Mi értelme annak, ha jegyzőkönyvet vagy hibalistát készítek a cégben?
  80. Van egy autó a vállalkozásomban és egy másik a saját nevemen. Van egy alkalmazottam a vállalkozásban, aki mindkét autót vezeti. Szabályos ez? Megbüntethetnek ezért?
  81. Épp most kapok telephelyi ellenőrzést. Hogyan készüljek fel erre?
  82. Hányszor tarthatok osztott napi pihenőidőt egy héten?
  83. Minden nap kivehetem a korongot és kézzel húzhatom ki a pihenőm, ha a kamionban alszom, akkor is?
  84. Kertészek is vagyunk. 6 órától estig dolgozunk (19 óráig nyáron). A tachográf ránk is vonatkozik, ha mi effektíve nem csak vezetünk?
  85. Ha a kamionnal tizennégy percenként arrébb kell állnom, mire kell állítanom a tevékenységi kapcsolót, hogy ne számítson vezetésnek?
  86. Négykezes járat esetén a sofőrök mehetnek „melegváltásba”, vagy a második 4,5 óra után kell a 45 perc pihenő? Mi az igazság, mert hallom így is és úgy is? Illetve négykezes járatnál mennyi vezetési idejük van? 2*9 óra és még 1-1 óra, ha belefér a 21 órába, ez helytálló?
  87. Mi van, ha elveszik a korongokat ellenőrzéskor? Hogyan fogom később, 2 hét múlva "bemutatni" a hiányzó korongokat egy újabb ellenőrzésnél?
  88. Ha olyan munkát is végzek, ami elvileg mentes a tachográf használata alól, vegyesen, akkor ilyenkor hogyan kell eljárni? Tehát, így is, úgy is?
  89. A gépjárművezető folyamatos fuvarfeladatot lát el hétfőtől péntekig, telephelyre csak hétvégén áll be. A pihenőidőt a menetíró készülékkel kell rajzoltatni, vagy saját kézzel a korong hátulján? Mert a rendőrség szerint csak a készülék által rögzített felel meg.
  90. Mi van akkor, ha a saját célra használom a tachográfos autót? Mondjuk, azzal megyek haza, vagy ilyesmi. Ilyenkor is kell a tachográf?
  91. Szeretném megtudni, hogy a cégemnél nem hajlandók a sofőrkártyát 28 naponta lementeni, az autó órájáról nem is beszélve. Kérdésem az, hogy rám nézve van-e szankció kilátásban?
  92. Olyan tachográf van a kocsiba szerelve, amibe csak fordulatszámmérős korongot lehet betenni. De ennek a hátulján nincs lázlap. Most ilyenkor mi van? Ez szabályos?
  93. Mi van olyankor, ha 5 órája pihenek, oda jön a Vámos és azt mondja, arrébb kell állnom? Ilyenkor megszakad a pihenőm? Vagy mit lehet tenni?
  94. Mi van, ha nincs AETR kontroll bélyegzője az ellenőrnek? Ekkor is kérheti, hogy vegyem ki a korongot a tachográfból?
  95. Ha kártyásból átülök egy korongos autóba, akkor hogyan kell vezetni a pihenőidőket?
  96. Azt tudom, hogy a 4,5 órás vezetési idő indokolt esetekben (pl. parkoló hiány) túlléphető. A kérdésem az lenne, hogy mi a helyzet a heti munkaidővel? Haza jöhet-e kollégám a telephelyre, ha egy-két órával ennek érdekében túl kell lépnie a heti munkaidejét?
  97. Ha telephelyen parkolok, elfogadják a nullás kihúzott korongot?
  98. Miként igazolhatom a kollégám heti pihenő idejének végét, ha én viszem a gépjárművét a határig, ő pedig az én személyautómmal követ. A tevékenységigazoló lapot az irodában kellene kiállítani és kinyomtatni, de mivel nem tudom pontosan azt, hogy kollégám mikor veszi át tőlem a járművet, előre nem tudom kiállítani. Egyébként azért van szükség az én segítségemre, mert a határtól a lerakóig elég a gépkocsivezető napi vezetési ideje, a telephelyünktől viszont nem.
  99. Indulás előtt kell egyéb munkát végezni a korongon?
  100. 90 óra a lehetséges maximum vezetési idő 2 hétre?
  101. Hányszor szabad 1 héten napi 10 órát vezetni?
  102. 48 vagy 45 óra a kötelező hétvégi pihenőidő? (nemzetközi viszonylatban vezetek)
  103. Tevékenységigazoló lapot lehet faxon is küldeni, ha én pl. 500 km-re vagyok a cégtől?
  104. Üzembentartói kártyával vezethetek a telephelyen belül?
  105. Cégünk házépítéssel foglalkozik, van egy 7,5-t teherautója, amit csak sajátcélú fuvarozásra használ, nem rendszeresen. Kell-e tevékenységi igazolólapot kiállítani a gépkocsivezetőnek?
  106. Ha UTC időben indítom a tachográfot, és visszaérkezek Magyarországra, ahol pl. ahhoz képest 2 órával errébb vagyunk, akkor melyikhez képest kell kivennem a pihenőmet, hogy az jó legyen?
  107. Ha a vállalkozás felelős a sofőrök vétségeiért, akkor mégis hogyan lehet megvédeni a vállalkozást?
  108. Több kollégával vitatkozunk, hogy a napi tevékenység befejezése után (éjszakára) minden esetben ki kell venni a digi tachóbol a kártyánkat? Egyik hírlevélben olvastam, hogy lehetőleg minden a kártyán, ill. korongon rögzítődjön! Ez így összefügghet? A két sofőrös fuvarnál mennyi a max. szolgálatban töltött idő? Talán fontos, hogy buszozásról van szó!
  109. Főállás mellett fuvaroznánk egy kollégámmal, mindketten mozdonyvezetők vagyunk a folyamatosság miatt még egy alkalmazottunk is lenne, hogyan működhet ez szabályosan?
  110. Hogyan lehet összehozni egymással a munkaügyet és az AETR-t, ha egyszer több pontban is eltérnek egymástól?
  111. A mai jogszabályok szerint mennyi a szabott vezetési és a pihenési idő az EU. Országaiban?
  112. 4 kezes vezetési idő, pihenők helyes kivétele, ide értve a + 1-1 óra kivételét?
  113. Ha a munkahelyén tachográf mentes gépkocsit vezet valaki, egy másik munkahelyen kisegítőként tachográfosat, hogy igazolja a 28 napot visszamenőleg?
  114. Csak másodállásban vezet valaki tachográf köteles járművet, hogyan igazolja a vezetési és pihenő időket?
  115. A napi munkaidő mennyi lehet? A főnököm szerint egy héten 4-szer 15 óra 2-szer 13 óra. Szerintem ez nem így van. A pontos részleteket sajnos nem ismerem, ezért mikor tehetem, csak 12-13 órát dolgozom.
  116. Lehet-e felváltva szólóban és négykezesben dolgozni?
  117. Ha csak alkalmi munkákat végzek saját árus szállítással, kell e tevékenység igazoló lapot kitöltetnem a megbízómmal?
  118. A meghosszabbított (10 órás) napi vezetési időt, ill. a rövidített (9 órás) napi pihenőidőt kell-e pótolni?
  119. 24 óra alatt csak max. 10 órát lehet vezetni. Következő nap előbb kezdek, akár 12 órára is kijön, a pihenőidőt betartva. Ezért már megbüntettek, mivel egy korongon volt a 11 óra vezetési idő. 9 óra vezetés 9 óra pihenő másnapi kezdés + 2 óra
  120. Magyarországon a munkaidő 12 óra. Ha külföldön tartózkodok, lehet 13 óra?
  121. Pihenő és vezetési idő kivétele
  122. Mikor nyújthatom a munkaidőt 15 órára?
  123. OUT állást mikor használjam?
  124. Saját üzletembe szállítok saját árut nagykerből és gyártótól. Ez elvileg nem kereskedelmi fuvarozás... Kell-e tachográfot használni 7490 kg össztömegű gépjárművemben?
  125. Négykezes vezetés szabályai.
  126. Vezetési idő meghatározása.
  127. Járműkereskedéssel foglalkozom. Nagyon ritkán vezetnem kell autóbuszt, kamiont is. Milyen papírok kellenek ehhez?
  128. Milyen jogszabály szerint kell elszámolni munkaidőként a min. 45 perc megszakítást
  129. Munkaidő lehet e 15 óra?
  130. Vasárnap 22-kor muszáj a szabályos heti pihenő után indulnom, és hétfőn a pihenő után újra indulok, majd kedden megint indulok a pihenő után! Hogy indulhatok 1 nap kétszer és lehet-e probléma a vasárnapi szabályos indulásból?
  131. Csak belföldi fuvarozás esetén, elfogadják-e a tachográf korongon ellenőrzéskor a Magyarországon használt időformátumot? pl. 2011. 02. 25.
  132. A kétheti vezetési idő 90 óra. Ha pl.85 órát vezetek tachográfos autót, majd utána mondjuk 15 órát egy 3,5 tonna max. össztömegű tgk.-t, amiben nem kell használni tachográfot, akkor ezt megtehetem-e?
  133. Ha én mint tulajdonos látom, hogy a sofőröm túlvezetne, én elé megyek, leváltom és befejezem a munkát, és ez egy nap több sofőrrel is meg kell tennem, hogyan tegyem, ha lehet?
  134. Az előző kérdéshez kapcsolódva. Kötelezhető-e a fő munkáltató tevékenységigazoló lap kiadására minden nap, ha már adott másfajta igazolást a mentességről?
  135. Használható méretű és kiépítettségű biztonságos parkolók az országban, amik 40-60 kilométerenként megtalálhatók.
  136. 3.5 tonnás kisteher + 1.5 tonnás tréler, fehér rendszámmal, alkalmankénti vezetés (saját tulajdon) nemzetköziben, ugyanolyan szabályok vonatkoznak rá, mint a "nagy" rendszeresen nemzetközibe járókra?
  137. A pl.10 perces állással kapcsolatban kérdezném. Tudom, hogy nem számít bele a vezetési időbe, de mondjuk, hogy csak 7 percet állok. Jól tudom, hogy ez az idő beleszámít a vezetési időbe, mert 10 perc alatt van az állásidő?
  138. Ha 24 órán belül levezetem a 9 órát, megtartom a 45 perc megszakítást és letöltöm a 9 vagy akár a 11 óra napi pihenőidőt, akkor ugyanebben a 24 órában kezdhetek-e egy másik műszakot úgy, hogy biztosan tudom, az adott héten csak 6 műszakkezdésem lesz?
  139. Minek a nemzetközi árufuvarozói engedély uniós országokban?
  140. Indokolt túlvezetés esetén a kiváltó ok rögzítését az időkeret átlépését követően azonnal fel kell jegyeznem a korongra, vagy elegendő, ha már sikerült leparkolnom? (pl. autópályán elég körülményes lenne)?
  141. 5-6 nap otthonlét esetén elfogadható a "korong hátulján igazolt pihenőidő" vagy a tevékenységet igazoló lapot kell kitölteni?
  142. A heti pihenőidő visszatöltése.
  143. A sofőrök azt mondták, hogy a csökkentett napi pihenőidő két hét alatt max. 3 lehet. Te azt mondtad, hogy hetente lehet 3. Akkor most melyik az igaz?
  144. 4 kezes vezetéskor is csak heti kétszer vezethet egy sofőr 10 órát? Ilyen esetben mennyi a heti, kétheti vezetési idő?
  145. Gyakran előfordul, hogy gépkocsivezető kollégáim vezetési ideje lejár mielőtt a telephelyre vagy a lerakóra érnek. Ilyenkor személyautóval eléjük megyek annak érdekében, hogy mielőbb haza mehessenek a családjukhoz, vagy le tudjunk rakodni. Hogyan tudom a saját időmet igazolni, amikor indulás előtt még nem tudom, hogy mikor kezdek el dolgozni a tachográfos autóval?
  146. Az előbbi kérdés folytatásaként vetődik fel a következő. Gyakran viszem el a kamionjainkat a határig, annak érdekében, hogy spóroljak kollégáim vezetési idejével. Milyen igazolást kell adnom a gépkocsi vezetőnek, amikor a határon átveszi az autót? A tevékenység igazolólap induláskor még nem tölthető ki, mert nem tudjuk az autó átvételének az idejét.
  147. 4 kezesben el lehet menni 3 autóval feltéve, hogy belefér az időbe?
  148. El kellett bocsájtanom egyik gépkocsivezetőmet, mert rendszeresen és súlyosan megszegte a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírásokat. A napokban kaptam idézést a Munkaügyi Bíróságtól, feljelentett azért, mert szerinte jogtalan volt a rendkívüli felmondás. A menetíró lapok már egy évnél régebbiek, tehát már nincs lehetőség az elkövetett szabálytalanságok hatóság általi szankcionálására. Ez nem is célom, csupán az érdekelne, hogy kitől kérhetek szakvéleményt az elkövetett szabálytalanságok vonatkozásában?
  149. Tachográf pontos használata hányszor 1 héten?
  150. Négykézben kötelező-e vezetésközi szünetet tartani?
  151. Egy 3,5 t alatti és egy 3,5 t fölötti össztömegű autót használok vegyesen, hogyan papírozzam le helyesen?
  152. Szabályos az, ha a kollégám viszi az autót a határig mondjuk 3 órát, én követem személyautóval, aztán cserélünk, ő kiveszi a korongját, vezet vissza 2 órát személyautóval, átül a másik teherautóba, beteszi a kivett korongot, és még vezet mondjuk 4 órát? Nekem volt ugyebár 3 óra egyéb munkám és még vezetek 2 órát, és utána még 5 órát (közben 45 perc szünet). Mindketten szabályosan jártunk el?
  153. Élőállat szállítás jelent-e kivételt?
  154. Általában maximum 6-8 napig tart egy út. Vagy magyar, vagy más PRÓBA rendszámmal. Mit kell ebben az esetben tudnom, tennem, hogy szabályos legyen?
  155. Lehet-e a napi munkaidő 12 óránál hosszabb?
  156. Kell-e a gépkocsivezetőknek külön jelenléti ívet vezetni?
  157. Ha a vezetői kártyán gyorshajtásom van, de utána 3 hónapig semmit sem vezetek. A 28 nap ilyenkor hogyan számít? Nem vezettem, nincs húzva rá! Elég egy 28 napos szabadságos papírral újra indulnom, vagy kell mind a 3 hónapról? Illetve a gyorshajtásért meddig büntethetnek jogosan?
  158. Ha valaki egyéb munkát végzett egy adott napon, külön tev. igazoló lap kell a 18-as pontot jelölve, és külön tev. igazoló lap kell a munkaidő után a 16-os pontot jelölve, ha az egész napot akarják igazolni?
  159. Szeretném a pontos törvényi hivatkozást (paragrafusig) megtudni a pihenőidő munkaügyi fogalmához! A szeptemberi DVD sorozatban (3. lemez) azt mondta, hogy két feltétele van a napközbeni pihenőidőnek (legyen a gépkocsiban fekvőhely vagy igazoltan panzió, és hogy a munkaszerződésben legyen részben önvezérlősen meghatározva a pihenőidő kivétele. Hol van az meghatározva, hogy a pihenőidő az 1 óránál hosszabb lehet csak?
  160. 4 kezesben megyünk így, bőven marad mindkettőnek vezetési ideje, de egyik sofőr útban lakik, hazafelé hamarabb kiszáll egy órával és aztán megállítanak. Mire számíthatunk?
  161. A 2. kérdésben leirt szerelvényt üresen, utánfutó a gépesen, viheti e "úrvezető" normál "B" kategóriás jogsival?
  162. Az üzemmód kapcsolót milyen állásba kell tenni, ha olyan helyen vezetek, dolgozom, ami nem tartozik az 561/2006-os rendelet hatálya alá? Pl. sóderbánya vagy építőanyagot gyártó gyár területe. Az ilyen helyeken való vezetési idő beleszámít-e a napi vezetési időbe? Ha igen, akkor azt hogyan kell külön megjelölni, számolni?
  163. Ha pl. egy német sofőrnek nem kell nemzetközi árufuvarozói engedély sehol, akkor nekem miért kell?
  164. Van-e olyan hely ahol kezdőket foglalkoztatnak?
  165. Ha hirtelen egy munkanélkülit akarok beültetni magam mellé 4 kezes vezetésbe. Túlságosan problémás.
  166. Ha 3500 kg össztömegű furgonon vonóhorog van, mikor kell tachográf?
  167. Ki kérheti el a korongot ellenőrzéskor?
  168. Ha négykezesben mennek egy gépkocsin a 2 gépkocsivezető, akkor maximálisan 30 órát mehetnek ugye? Ekkor is a 24 órás normál korongot kell használni a kétkorongos tachográfba, vagy akkor erre az esetben kapható 30 órás korong?
  169. Ha nyújtom a munkaidőt, akkor az rövidített pihenőnek számít aznap?
  170. OUT állást időben meddig lehet használni?
  171. Egy árubeszerzés során 8-12 helyen rakodok fel. A vezetési idő max. 5 óra, de hajnal 2-kor indulok és csak este 7-8 körül érek haza. A 3,5 t alattival nincs gond, csak a nagyobb autóval. Hogyan lehet ezt "szabályossá" tenni?
  172. Az AETR, és az 561/2006 rövidített érthető változata.
  173. Nem tudom, hogy a Tevékenység Igazoló lap kitöltése az én esetemben is elég-e, vagy az csak a hivatásos gépkocsivezetőknek kell? Szükség van-e ehhez a munkához valamilyen tanfolyamra mind tgk, mind a busz miatt? Előfordulhat, hogy megbízásból elvállalok egy ilyen munkát, ahhoz akkor milyen papírok kellenek?
  174. Munkaidő keretben mennyi lehet az éves túlóra?
  175. Kezdem azzal, hogy a cégem telephelye Tatán van. Péntek este Debrecenben hagytam az autót, leutaztam a rokonokhoz hétvégére Békéscsabára, hétfőn reggel visszamentem a kocsihoz, megírtam a hétvégére a pihenős korongokat, hátul meghúztam a grafikont, ez az EU-ban mindenhol tökéletes, de Magyarországon nem. Rakodás után Rédics irányába indultam, Tatát nem érintettem. A hatósági ellenőrzésnél nem fogadták el a hétvégi korongokat, mondván, 1napot lehet koronggal igazolni, mivel ez 2 nap volt, tevékenységigazoló lap kellene. Hiába mondtam,hogy nem voltam a telephelyen, sőt még útba sem tudtam ejteni, nem voltam a kocsinál, hogy cserélgessem a lapokat. Azt mondták, nem kellett volna elmennem a kocsitól, vagy a cégtől valakinek le kellett volna hozni a szabispapírt Debrecenbe!? Nonszensz amit követelnek, ellentmond minden normális józan gondolkodásnak!! Egyenlőre várom, hogy mit fog kiszabni a "SZAKHATÓSÁG" ezért a BŰNTETTÉRT! Ez ügyben kérném az Ön véleményét, hogy szabályosan jártam-e el a hétvégi korongokkal?
  176. Különböző-e a romániai AETR, mint a magyarországi?
  177. Digitális kártya letöltését 28 naptári nap vagy 28 munkanap után szükséges?
  178. Jó napot! Olyan ügyben szeretnék segítséget kérni öntől, hogy első alkalommal használtam digitális tachográfot és a kártya behelyezése után nem írtam fel a kártyára az előző napi kivétel és a aznapi behelyezés közötti időszakra semmit. A kinyomaton ?-el jelöli ezt az időszakot. Ezt a pihenőidőt kinyomat hátoldalán jelölhetem kézzel, vagy már javításra nincs lehetőségem.
  179. Ha én 6 órára vagyok bejelentve, akkor napi 45 perc munkaszünet elég?
  180. Ugye azt mondtad, ha napi 4 óra pihenő van a korongon, akkor 3 órát rendelkezésre állási időre lehet lenni. Tehát - 3 óra nem munkaidő?
  181. Egy valós helyzet törvényes kivitelezéséről érdeklődnék, ami nem lesz egyszerű sztori. Ezért fordultam specialistához. Adott, az én (csak) fuvarozó cégem tachográf köteles autóval (12t). Adott, az öcsém által vezetett magyar alapítvány, aki nyári táboroztatást végez az ország különböző helyszínein, és ő vezetné a teherautót, az alapítvány felszereléseivel a táboroztatáshoz. Az öcsi német állampolgár, van magyar lakcíme és jogosítványa és nincsen PÁV-ja. Kérdésem: mi szükséges ahhoz, hogy a teherautóm volánja mögé üljön? Természetesen nem kérek pénzt a fuvarért.
  182. Nem négykezesbe vagyunk a kollégával, de ő vezet a célállomásig, addig az én diagrammám a tahográfba hátul van és húzza a pihenőt. A kolléga ott marad a városban terjeszteni és én vezetem vissza a járművet a céghez. Jogos-e?
  183. Lehet-e két hétvégén egymás után 24-órás pihenőt tartani az AETR szerint? Amennyiben nem, de belekényszerít a munkaadó tudom ezt valami módon bizonyítani?
  184. Ha a gépjárműben töltöm a napi pihenőidőt és az meghaladja a 11 órát, mikor vegyem ki a korongot? Pl. ha reggel 2-kor indulok, 12h-kor megállok kivenni a napi pihenőt, de csak reggel 5-kor indulok tovább, akkor vegyem ki 12h-kor és húzzam ki a hátulján, vagy reggel 5-kor és tegyek be egy új korongot, vagy kelljek fel másnap 2-kor korongot cserélni?
  185. A heti pihenőidő a definíció szerint hétfő 0 órától tart vasárnap 24 óráig tart. Kérdésem a 45 óra pihenődőnek vasárnap 24 óráig kell meglenni-e, vagy a hétfői indulásig, ami ugye lehet 3, 6, 9 vagy akár 19 óra is?
  186. Mi egy csak belföldön üzemelő fuvarozó cég vagyunk. Autóink pumix (betonpumpa és mixer egyben) gépjárművek, amik viszonylag kevés megtett km mellett sok munkaidővel rendelkeznek, pl.: -7:00 telephely -7:20 betonüzem várakozás 40 perc -8:35 megérkezés a munkahelyre, eddig megtett km: 35, - a gép egyhelyben áll, dolgozik, ketyeg a tachográf 9 órán keresztül -19:00 körül érkezés a telepre újabb 20 km elteltével. Ezt végig egy kezelő végzi. A kérdés: most mi hibázunk vagy nem?
  187. Havonta egy személyre csak 5 db tevékenységigazoló lapot lehet kitölteni?
  188. A gépkocsivezetőm hétfőn reggel mondjuk hajnali 4 órakor kezd. Előtte pénteken pl. szabadságon volt, szombaton, vasárnap a heti pihenőidejét töltötte. A tevékenységigazoló lapokat hétfői dátummal illik kiadnom. Viszont az eltérő munkarendünk miatt - és nincs éjszakás gépjármű ügyintézőnk sem - a munkaidőmet normál esetben csak hétfőn 1/2 8-kor reggel kezdve, hogyan adjam ki az igazolást, hogy az "teljesen tiszta" legyen? A gyakorlatban okvetlen szükséges-e bemennem hajnali négykor, vagy sem?
  189. Kezdő sofőr vagyok, és abszolút nem vagyok képben a digitális tachográf használatával kapcsolatban. Két hete kezdtem egy cégnél és digitális tahográf volt a kocsiban. Most egy hetes szabadságon vagyok itthon, és teljes káosz van a fejemben, mert szerintem sok mindent nem úgy csináltam, ahogyan kellett volna. A másik kérdésem az, hogy hogyan tudom elkerülni az elmúlt két hetem során felhalmozott hibákat? Pl.: kezdő és cél országot egy alkalommal egymás után ütöttem be, és rávezettem kb. 210 km-t. Meg kell úsznom a 28 napot, vagy az idő ellenem ketyeg? Megúszni a büntetést nem lehet.
  190. Ha szombaton kezdtem a munkát, vasárnap egy 24-est pihenek, második hétvégén 36-ot pihenek, harmadik hétvégén újból 36-os pihenőt csinálok és a negyedik hétvégétől egy hetet otthon vagyok, ezt lehet vagy előző héten meg kell csinálni a 45-ös pihenőt?
  191. Én digitális tachográffal felszerelt autóval járok, de a kártyát mindig kiveszem az autóból, ha hazajöttem, vagy két fuvar közt pihenek. A köztes időt igazolom tevékenységi igazoló lappal. De az autó és én köztem 200 km van, a cég kiállítja a papírt Miskolcon, és amikor felérek Pestre, mennyire kell óra percre pontosan a kártyát betenni? Mennyire veszik szigorúan az eltérést, ha valami út közben történt és a kártyát nem tudtam időben betenni! Így is elég nehéz kiszámolni a betét idejét, vagy a cég azt az időpontot írja rá amikor ténylegesen kiállította a papírt. Onnantól kezdve már készenléti időmet töltöm? Azt mivel igazolom? Elfogadják a kártya kivétet ha én a tachográffal vissza töltöm a pihenőm?
  192. Hétvégi pihenő alatt a lap csere megszakítja a pihenő időt?
  193. Munkanélküli vagyok, egy ismerős fuvaros kollégámat szoktam hetente egyszer kisegíteni alkalmilag. A problémám a következő: közúti ellenőrzés során megbírságolták a céget a VPOP. 28 nap korongot kértek tőlem, de nem tudtam nekik adni visszamenőleg. Összefüggő 28 napot adtam, amiből nekem 7 korongom volt, amit vezettem, mivel semmilyen formában sehol ezen kívül nem dolgozom. Erre az volt a válasz a hatóság emberétől, őket nem az autó pihenőideje érdekli, hanem az enyém. Sajnos semmilyen hivatalos nyomtatvány nincs arra az esetre, ha valaki alkalmi munkavégzés miatt a kieső munkanapok idejét igazolni tudja. Szerintem szándékos lyuk van a rendelkezésben, hogy több bevételre tudjanak szert tenni. Magamnak milyen formában tudom hitelesen igazolni, hogy még egyszer ne kelljen csekély 400000ft-ot kifizetni?
  194. Pihenő időm alatt kollégám ment le és felrakodni tevékenységi igazoló lapom van. Kell-e más igazolás is a kilométer eltérés miatt?
  195. Az érdekelne, hogy hány óra lehet a munkaidő, naponta? Mivel, ha 9 órát vezetek, esetleg néha 10 órát, mennyi lehet a hozzátartozó napi munkaidőm?
  196. 1 fontos kérdést tennék fel, a munkaidővel kapcsolatos: - Német rendőr elmondása alapján a napi munkaidő 13 óra, amit 1 héten, 2x felemelhetsz indoklás nélkül 15 órára. - A magyar KPM-es elmondása alapján, a munkaidőt a Munka törvénykönyve szabályozza, ami Magyarországon 12 óra. - Magyar Rendőr elmondása alapján, a napi munkaidő 13 óra, de felemelhető 15 órára, abban az esetben, ha folyamatosan bemozdulás nélkül állsz 3 órát egy helyben. Kérdezném, melyik lehet jó, kihez kellene igazodni, kinek kellene megfelelni. Nem lehet ez egységes?
  197. 10 óra vezetés után 9 óra pihenőt tarthatok-e? Vagy ez esetben 11 óra pihenő kötelező?
  198. Hogy lehet az alábbi tevékenységet úgy csinálni, hogy ha ellenőriznek "ne érje szó a ház elejét". Tehát, mondjuk reggel 6 kor indulok a telephelyemről a szomszéd városban lévő gyár telephelyére. Ott a gyáron belül folyamatosan szállítok (pl sódert), majd délután kettőkor két forduló homokot szállítok a másik városban lévő "Mari néninek", ez eltart mondjuk esete 5-ig. A kérdésem tehát, ezt a munkát hogy kell végeznem (különös tekintettel a pihenő időre), hogy megfeleljek a szabályoknak?
  199. Egy építéssel foglalkozó cég gépkocsi vezetőjeként vezethetek-e árufuvarozói engedély nélkül, szállíthatok árut?
  200. Elvesztettem egy korongot és ellenőrzés várható a cégünknél. Mi ilyenkor a teendő? Egy hónapban kb. két-három alkalommal vezetek egy 1-2 órát. Mire számíthatok, mi ilyenkor a teendő?
  201. A hajózás kapcsán felmerülő munkaidő változások (mennyit lehet nyújtani, hogyan módosítja a hajón töltött idő, stb.)?
  202. Szeretném megkérdezni, hogy ha a tachográfos autóm dolgozott 2 óra hosszát, kiveszi a sofőr a korongot, mert úgy néz ki, nincs több munkája és elmegy haza, és rá 2 órára bejön egy újabb fuvar. Ilyenkor mi a teendő a koronggal, újra betehető-e? Kell-e írni a hátuljára?
  203. Van-e tachográf önellenőrzési (átnézzük a korongokat egyeznek-e a jelenléti ívvel) jegyzőkönyvre minta nyomtatvány?
  204. Mi a különbség a készenlét és a rendelkezésre állási idő között? Mivel egy kapcsoló kapcsolja mindkettőt (egy kocka)?
  205. A négy és fél óra vezetés közötti (45 perc) (15 perc) pihenők bele számítanak a munkaidőbe?
  206. Dolgozhatom éjféltől 00.00 órától 15 óráig pld. ha van benne három óra pihenő?
  207. 9 óra pihenőnek kell lennie 2 műszak közt. De ha péntek délután 2-től hétfő du. 1-ig pihenek, aztán 17:00-ig dolgozom, az 5 óra. Indulhatok-e másnap 01 órakor?
  208. Hallottam olyant, hogy ha reggel 6-kor indulok, másnap reggel 6-ig benne kell lenni a 11 óra pihenőnek. Ebben az esetben 13 óra munka lehet. Igaz-e ez?
  209. Az automata menetírót nem kapcsolgatom pihenőre, vezetésre, munkaidőre akkor megbüntethetnek-e?
  210. Ha a menetíró készülék elromlott, meddig közlekedhetek vele? Külföldön is?





Szeretném felhívni a figyelmedet, hogy 2013-ban ez az egyetlen nyílt kurzusunk a témában, amit megtartunk (kivéve a céges oktatások)!

Még mindig nem érdekel a dolog? Nem kell az a "szakmai információs bomba", amit ez a felkészítő jelent? Rendben, akkor GONDOLD ÁT még egyszer!!!


Neked is vannak kérdéseid? Ha ezen az INTERAKTÍV kurzuson nem válaszoljuk meg őket, akkor azok nem is létezenek!


Ablak bezárása és visszatérés az előző oldalra