Őrület! Miért értelmezik ennyire félre a korongon lévő jeleket és mibe kerül ez NEKED? Tudd meg MOST! 


Nem gondoltam volna, de tényleg sokan tévesen értelmezik, amit látnak...

Nem gondoltam volna, de tényleg sokan tévesen értelmezik, amit látnak...Arról szeretnék most írni neked, hogy miért olyan nehéz néha megfelelően értelmezni egy korongot, vagyis, azt, hogy mi mit jelent rajta, és miért eredményezhet ez komoly problémákat.

Teszem ezt abból az apropóból, hogy ma egyik kedves ügyfelem elküldte nekem egy korongjának a másolatát, a kiértékeléssel együtt.

Ő valahogyan érezte, hogy az a kiértékelés nem lehet igazán pontos (bár ezt nem mondta), illetve, nem tudta eldönteni, hogy egy bizonyos jel micsoda és hogyan értelmezze munkaügyi szempontból. (Volt egy elképzelése, de megerősítést szeretett volna.)

Ahogy megnéztem ezt, sajnos több félreértelmezést is láttam benne a kiértékelő oldaláról, ami munkaügyi szempontból bizony problémákat jelenthet. Ezt jeleztem is neki.

Rengeteg tapasztalat alapján mondhatom, amit ez az eset is megerősített, hogy a korongon és a kártyán lévő jelek NEM mindig azok, amiknek látszanak! Lehet, hogy ez furán hangzik a számodra, de bizony így van! Komoly tudásnak és tapasztalatnak kell az értelmezés mögött állnia - főleg, ha valaki tachográf értékelést végez. A leggyakoribb nehézség akkor adódik, amikor a munkaidőket kellene meghatározni. Itt bizony gubancok szoktak lenni! De még akkor is, ha "csak" az 561-es rendeletnek akarsz megfelelni.

Tégy egy próbát a saját korongjaiddal!

Bizony, apróságok vagy épp komoly félreértések (10 éve meglévő) dönthetnek a "szabályos" és a "már szabálytalan" között. És nem mindig egyértelmű ennek megítélése...



Hogyan értékelnéd EZEKET a korongokat?

A legfőbb nehézségek

Mik a legkevésbé megértett dolgok?

Eddig 138 visszajelzést kaptam írásban azoktól, akik elolvasták az AETR könyvet. Itt most csak az alábbi, számomra is meglepő, sőt, döbbenetes tényt szeretném kiemelni.

A problémák közül 1. helyen áll - amit a visszaírások több, mint 50%-a támaszt alá! -, a megfelelő korong kitöltés és használat! Igen, jól olvastad! Emiatt a könyv órisási segítséget jelent az olvasóknak azzal kapcsolatban, hogy (1) miként kell értelmezni a korongon lévő jeleket, és ezek értelmezése a jogszabályhoz igazítva (eleje/hátulja), és (2) hogyan kell pontosan kitölteni, használni, rajzolni a hátuljára, használni járműváltáskor, stb. (megint csak a korong eleje/hátulja). Pedig sokan vannak, akik digitális tachográfot is használnak!

Aztán, 2. helyen áll a vezetési és pihenőidők megfelelő értelmezése és használata, igazolása a gyakorlatban.

A 3. pedig a munkaidők értelmezése, magyarázata.

És 4. volt a saját számlás szállítás és a mentesség kitisztázása, bár ez talán kevesebbeket érintett.

Aztán néhány egyéb téma, megosztva még...

Mindazonáltal, ezek igencsak félreértett és alapos magyarázatra, értelmezésre szoruló dolgok, amiket a könyvben alaposan kiveséztünk. Pont.

De menjünk tovább, mert akarok mutatni pár korongot!




Sokan félreértik (tudom, TE nem...)

Azzal kezdtem ezt a cikket, hogy (nem is olyan ritkán) igencsak félre lehet értelmezni a korongon lévő jeleket. Az 561-es és a 3821-es rendeletek (korong kitöltése, használata) esetén is, de még inkább, amikor munkaidőket kell elszámolni belőle.

Hujjuj, akkor lehet csak igazán látni furcsaságokat!

Hogy miért?

Emlékszel, múltkori cikkemben idéztem egy részt Dr. Szabados Tibor Igazságügyi Szakértőnktől, aki azt írta, hogy:

"...A két jogszabály alkalmazásának viszonyát az jellemzi, hogy munkaügyi viszonylatban elsősorban a speciális jogi normát kell alkalmazni az AETR vagy 561/2006/EK rendelet hatálya alá tartozó gépkocsivezetőre és a Munka Törvénykönyvének szabályait csak annyiban, amennyiben a speciális szabály adott kérdésről külön vagy eltérő rendelkezéseket nem tartalmaz (jogász nyelven ezt úgy mondjuk: Lex specialis derogat lex generalis).

Magyarul, a gépkocsivezetőre elsősorban a 1988. évi I. törvény vonatkozik, vagyis leegyszerűsítve a speciális törvényi rendelkezés felülírja az általános törvényi rendelkezést. Természetesen egyetértek azzal, hogy megfelelő szakértelem és munkajogi tapasztalat hiányában valóban nehézkes helyesen értelmezni a jogszabályt és meghatározni a munkaidőkeretet, valamint a gépkocsivezető bérelszámolását..."

Vagyis, totálisan jól és alaposan kell érteni az említett törvényt, hogy esélyünk legyen MEGFELELŐEN alkalmazni azt, és még így sincs könnyű dolgunk!

Nézzünk néhány példát erre!

(Engedd meg nekem, hogy éljek azon jogommal, miszerint a részletes, alapos, több oldalon keresztül történő magyarázatot, értelmezést és példálózást fenntartsam azok számára, akik már olvasták a könyvet. Ott több oldalt szenteltünk ennek, és ők ott elolvashatták ezt. Szeretném megtisztelni őket azzal, hogy ők jóval alaposabb magyarázatot kapnak, mivel ők kisebb-nagyobb mértékben áldozatot hoztak azért, hogy komoly tudáshoz jussanak! Ugyanakkor, mindenkinek szeretnék segíteni egy kicsit. Ezért olvass tovább!)




Néhány korong - TE hogyan értelmeznéd ezeket?

Nézzük meg, hogy az alábbi 3 korong esetében miért ütközhet nehézségbe a munkaidő és/vagy a vezetés, pihenő kiszámolása!

1. korong

Mit látsz ezen a korongon? 

Korong 1

(Kattints a képre, ha nagy méretben akarod látni!)


Probléma lehet a munkaidő?

Igen!

Miért?

Mert sehol nem tudsz kiadni napközbeni pihenőt, munkaközi szünetet vagy rendelkezésre állási időt. Emiatt a napi munkaidő meghaladja a 12 órát. (Ezeket a fogalmakat oldalakon keresztül tisztázzuk a könyvben.) Munkaügyi ellenőrzés esetén is minimum 30 ezer forintos bírság, ezért az egy korongért.

Lehetséges, hogy ez helytelen módkapcsoló használat miatt volt?

Igen, lehetséges. Az is 50 ezer forint.

Hacsak, nem jegyzőkönyvezed! Ennek részletei a könyvben!

Ugyanakkor, ez egy olyan korong is volt, amin olvashatatlan volt a név és a helységév! Na, az már komolyabb tétel! A sofőrnek. És a vállalkozásnak? Neki is, ha nem fedezi fel és kezeli megfelelően. (Ennek részletei a könyvben.)


2. korong

Mit látsz ezen a korongon? 

Korong 2

(Kattints a képre, ha nagy méretben akarod látni!)



Probléma lehet a munkaidő?

Az attól függ!

Mit mondana a vámos vagy sok ellenőr?

Hogy meghaladtad a 12 óra napi munkaidőt. Tehát, szabályt szegtél!

Miért?

Mert hajnali kb. 04:00-tól este kb. fél 8-ig tevékenykedtél és sehol nem volt közben 3 óra egybefüggő pihenő! És ez kb. 15,5 óra "munkaidő", de még ha levonnánk ebből 3 órát (mint ahogy nincs 3 óra egybefüggő állásidő egyébként), akkor is sok lenne!

Téged is "megvezetnének" ezzel?

Ha igen, akkor érted már, mi a probléma ezek megfelelő értelmezésével? Érted már, hogy mit értek az alatt, hogy nem is olyan ritka, hogy eléggé félreértik a korongon lévő jeleket? Érted már, hogy miért írta a Szabados Tibi, hogy "...elismerem, hogy megfelelő szakértelem és munkajogi tapasztalat hiányában valóban nehézkes helyesen értelmezni a jogszabályt..."?

Ha olvastad a könyvet, akkor nem esel kétségbe. Ugyanis tudod, hogy kb. jó 3,5 órát különböző jogcímeken kivehetsz a munkaidőből, így, ha neccesen is, de belefér a 12 órába.

Ugyanakkor, azért van EGYszembetűnő és súlyos hiba a korongon. Nem, nem a napi vezetési idő. Az sacc per kb. rendben van. De a napi pihenőidő lehet, hogy problémás lesz!

Vajon miért? (A kérdés költői...)


3. korong

Mit látsz ezen a korongon? 

Korong 3

(Kattints a képre, ha nagy méretben akarod látni!)



Ki tudnád számolni, mennyi lehet itt a napi munkaidő (kb.)?

Ami biztos, hogy itt nem lesz gond a munkaidővel, bőven belefér a 12 órába!

Hogy miért? Benne van a könyvben. Röviden egyébként azért, mert van benne egy hosszabb egybefüggő állásidő, amit nem kell munkaidőnek számolni. Sőt, ez esetben szünetnek sem, ami pedig kötelező munkaidő lenne.

Ugyanakkor, erre a korongra is meg lehet büntetni helytelen módkapcsoló használata miatt. Ugyanis, csak vezetési jel és pihenőjel van a korongon!

Kérdezhetnéd, minek kellene még rajta lennie?

Hát, ez benne van a könyvben. De az biztos, hogy ha nincs rajta egyéb munka jele is, akkor jó eséllyel megbüntetik helytelen módkapcsoló használatáért.

Házi feladat, találós kérdés: Az illető ezen korong alapján csökkentett vagy rendszeres napi pihenőidőt tart? (Ne dőlj be, a válasz egyszerű!)



Kérdésed van?

Kérdésed van?

Lehet, hogy most felmerült benned néhány kérdés...

Ha már rendelkezel az AETR könyvvel, akkor keresd meg a megfelelő fejezeteket, és olvasd át újra! Ha ezek után még mindig van kérdésed, akkor tedd fel!

Ha még nem rendelkezel az AETR könyvvel, akkor kérlek, NE tedd fel még a kérdéseidet! Ugyanis kérdések tucatjait, sőt, ezek sokszorosát válaszolja meg a könyv. Előbb azt olvasd el, és utána, ha marad valami speciális kérdésed, akkor tedd fel!

De NE kérd kölcsön a könyvet, mert egyrészt nem fogják odaadni, másrészt TE sem fogod visszaadni!

Ha MÉG NEM rendelkezel a könyvvel, akkor olvass bele INGYEN! (Komolyan mondom, megőrültem.) De még jobb, ha megszerzed magadnak, mert "anyám életére", enélkül 100 kérdésed marad megválszolatlan (legalább).

Addig NE tegyél fel kérdést, amíg nem olvastad a könyvet! RENGETEG válasz benne van...


További jó munkát!


Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc

Kuzma Ferenc
Kuzma Ferenc

AETR oktató, jogszabály értelmező

[2012. május 22.]